.

Jeffrey Schipper

Jeffrey Schipper

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Wat is een marketing funnel?

Slechts 2% van de aankopen worden gedaan bij het eerste contactmoment. Dit percentage is zelfs nog maar 10% bij het vierde contactmoment. Daarnaast heeft een klant tussen de 5 en 8 contactmomenten nodig voordat er tot een aankoop wordt overgegaan. Deze momenten vormen samen de customer journey en deze is voor elke klant anders. 

Dit proces noemen we de marketing- en sales funnel. Dus vanaf het moment dat een bezoeker in contact komt met jouw, tot het verrichten van een daadwerkelijke aankoop. In deze blog gaan we uitgebreid bespreken wat nou deze funnels precies zijn, en wat jij als ondernemer er mee moet doen!

Wat is een funnel?

Een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. Ze gaan bijvoorbeeld van artikel tot aankoop of lead. Potentiële bezoekers doorlopen een proces en worden bewerkt totdat er een conversie plaatsvindt en ze onderaan uit de trechter komen. 

Is een funnel een functionaliteit? Nee, een funnel is meer een proces of methode.

De bedoeling is dat je door een goede manier van linken op je website, de bezoeker steeds meer overtuigd dat jouw dienst of product iets is wat ze moeten hebben. 

Voorbeeld: Er komt een televisie verkoper aan de voordeur. Hij vraagt aan je of je de televisie wilt kopen voor €899,-. Zou je hier meteen op in gaan? Ik denk het niet. De verkoper moet jouw eerst zien te overtuigen van het product. Dit is online precies hetzelfde! Je kan je diensten/services online aanbieden, maar zolang jij de bezoeker op je website niet weet te overtuigen gaat er geen aankoop plaats vinden. De bedoeling is dus dat je een band op bouwt. Vertel waarom een televisie hebben belangrijk is, en waarom jouw televisie de beste is.

Een funnel is eigenlijk precies hetzelfde. Het volledige contact van begin tot eind. Het begint dus bij het bezoeken van je website, een advertentie, een nieuwsbrief of een social media kanaal. Totdat iemand een dienst of service bij jouw koopt. 

Wanneer je een trechter in beeld gaat deze van breed naar smal. In het begin zitten dus de meeste mensen. Van deze bezoekers heb je dus de aandacht getrokken. Zodra je een stapje verder in de funnel gaat, wordt een bezoeker een potentiële klant (lead). De drempel voor deze bezoekers is laag, ze kennen jouw of je bedrijf al. 

Nog een stapje verder wordt je lead een gekwalificeerde lead. Deze personen zijn op de hoogte van je aanbod. Je verkoopt een product, of je levert een dienst/service. 

Uiteindelijk kom je helemaal onderaan de trechter. Hier bevinden je kopende klanten. Ze hebben je hele funnel doorlopen en zijn bereid om je eindproduct te kopen. 

Wat is een marketing of sales funnel?

Soorten funnels

De marketing- en sales funnel wordt vaak door elkaar gehaald, daarom bespreken we hier duidelijk de verschillen tussen de marketing- en sales funnel.

Marketing Funnel

In de marketing funnel ben je bezig met het aantrekken van potentiële klanten. Door middel van gerichte communicatie wil je de klant overtuigen dat jouw bedrijf de beste keus is voor zijn of haar behoefte. Vervolgens warm je de klant op om uiteindelijk een betalende klant te worden. Bezoekers die geen klant willen of kunnen worden blijven halverwege de trechter steken. Het voordeel hieraan is dat je dit veel tijd, aandacht en energie bespaart omdat deze mensen je toch niks opbrengt.

Bij een marketing funnel ben je dus niet bezig met je product of aanbieding. Hier draait het allemaal om de klant. Je communiceert over het probleem of over de oplossing, en dus niet over het product of dienst die je aanbiedt. 

Sales Funnel

De sales funnel gaat eigenlijk alleen maar over het product, de aanbieding en wat jij als bedrijf voor meerwaarde biedt. Hier draait het dus puur om de verkoop! Je berichten in de sales funnel zijn kort en direct.  Deze funnel komt dus ook pas na de marketing funnel. Je wilt namelijk niet te vroeg met een sales aanbod komen. De bezoeker is misschien nog niet helemaal overtuigd van jouw product of oplossing!

wat-is-een-marketing-of-sales-funnel

Het bovenste gedeelte ‘Bezoeken’, ‘Boeien’ en ‘Beslissen’ valt dus onder marketing. Het onderste gedeelte ‘Bestellen’, ‘Betalen’ en ‘Binden’ hoort bij de sales funnel.

Hoe belangrijk is een funnel?

Een funnel is cruciaal als je online business wilt maken. Verkoop je een cursus, een website hebt of een dienst verkoopt. In alle gevallen heb je een funnel nodig.

Waarom je die nodig hebt? Omdat de klant een duidelijk uitgedachte funnel nodig heeft om op een soepele manier het aankoopproces te doorlopen.

Hoe begin je met het maken van een funnel?

Een funnel loopt vanaf het punt waarop de bezoeker binnen komt tot het moment dat de bezoeker de conversie maakt. Een conversie houdt in wanneer een anonieme bezoeker verandert naar een lead of prospect.

Bezoekers kunnen op verschillende manieren instappen, hier moet je dus ook rekening mee houden.

  1. De bezoeker die nog nooit van jouw website of organisatie heeft gehoord.
  2. De bezoeker die je nog moeten overtuigen, maar al wel bekend is met jullie organisatie.
  3. Een bezoeker die al bereid is het product of dienst af te nemen. Hij of zij kent het aanbod, de voordelen en/of de succesverhalen.

Hoe loods je ze de funnel in?

Biedt toegevoegde waarde! Als tegenprestatie laten ze hun e-mailadres bij jouw achter of schrijven ze zich in voor de nieuwsbrief. Bingo! Vanaf het moment dat je het e-mailadres hebt kun je een relatie met ze opbouwen. Je kan met een follow up komen. Je verstuurd een nieuwsbrief of persoonlijk mailtje met een leuk aanbod.

Met toegevoegde waarde bieden kan je denken aan een gratis product, whitepaper, e-book of cursus. In ruil daarvoor vraag jij om een e-mailadres. Geeft dus gratis output weg. Zorg echter wel dat dit waardevolle output is. Jij wilt iets gratis weggeven, waar echt waarde in zit. 

Voorbeeld: Tegenwoordig kom je elke dag wel advertenties tegen met de titel ’10 meest gemaakte fouten…’, ‘Download de gratis e-book’ etc. Nu weet je dus dat bedrijven dit doen om mensen in de funnel te krijgen.

Sales funnel optimaliseren

Wanneer je gebruik hebt gemaakt van een funnel is het van belang om deze ook te optimaliseren. Je wilt namelijk als eigenaar zoveel mogelijk producten verkopen. Dit doe je door je sales funnel te optimaliseren. 

Het belangrijkste hierin is om je statistieken in de gaten te houden (ook SEO). Veel ondernemers nemen dit niet serieus. Weet jij hoeveel bezoekers je de afgelopen maand had? Waren dit er meer dan de maand ervoor? Zijn er door de stijging van bezoekers ook meer aankopen verricht? Wanneer je deze vragen niet kunt beantwoorden weet je dat je nog veel kan doen om je funnel te optimaliseren. Het belangrijkste is dus om je statistieken in de gaten te houden. Maak gebruik van Google Analytics. Hier kan je in een paar klikken al zien waar bezoekers op vast lopen. Bij welke pagina haken ze af? 

Meten is dus ontzettend belangrijk. Vanuit de verzamelde data kan je achterhalen wat je bezoekers allemaal op je website bekijken en doen. Ook zie je op welke pagina ze de website verlaten, en dat is dus iets wat je liever niet ziet. Door inzicht te maken in de klantreis en het gedrag van je website bezoeker kan je je funnel doorontwikkelen en verbeteren. 

Mijn tips

Je weet nu wat een funnel is. Ook weet je wat het verschil is tussen een marketing en een sales funnel. Hopelijk heb je een goed beeld en weet je waar je moet beginnen met het creëren van een funnel.

Ik heb nog een aantal tips die je kan toepassen op je website.

  1. Elimineer afleidingen. Op een landingspagina heb je een bepaalde doelstelling. Je wilt dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief, of je wilt dat een bezoeker klikt op je button. Onderdelen op deze pagina die je ook weg zou kunnen laten moet je ook zeker weglaten!
  2. Verlies de bezoeker niet! Heeft de bezoeker een actie uitgevoerd, zoals een formulier ingevuld, een bestelling geplaatst of een e-book gedownload? Stuur de bezoeker door naar een ‘Bedankpagina’, en zorg dat de bezoeker op deze pagina nieuwe mogelijkheden heeft. Zoals het terug gaan naar de website, of het meer verkrijgen van gratis content. Wanneer een bezoeker op een bedankpagina uitkomt, was hij of zij dus bereid om een actie uit te voeren. Maak hier opnieuw gebruik van!
  3. Speel in op angst! Wat gebeurt er als een bezoeker niet jouw gewenste actie uitvoert? ‘Als je dit of dit niet doet.. Daal je in Google..’. Dit is een veel gebruikte methode wat erg succesvol is.

Dit waren nog even 3 korte maar belangrijke tips voor het gebruikmaken van funnels en landingspagina’s.

Samenvatting

Kan je nog zonder een marketing of sales funnel? Het ligt eraan wat jouw doelstelling is met een website. Dient het als online visitekaartje, is het niet nodig om je zorgen te maken en meteen bezig te gaan met een funnel op te bouwen.

Verkoop jij online je producten, of wil je graag meer leads krijgen. Dan is het erg interessant voor jouw als ondernemer om je er goed in te gaan verdiepen. Het is een proces wat helpt om uiteindelijk meer omzet te genereren. 

Nog niet helemaal duidelijk? In onderstaande video wordt nog eens uitgelegd wat een marketing/sales funnel is. Let op, de video is Engelstalig. 

Wij hebben 10 extra tips opgesteld voor het verbeteren van jouw website. Download hier onze 10 Gratis WordPress Tips.

Blog delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook

Je nieuwe website kan al binnen twee weken online staan!

Win een gratis website

WINACTIE

Wij gaan 1 gratis website weggeven!

Ben jij een beginnende ondernemer?
Wil jij een onderneming gaan starten?
Werk je voor een goed doel of instelling en hebben jullie nog geen website?
Of is jouw huidige website niet meer van deze tijd?

Dan is nu je kans om een GRATIS website te winnen! Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres in te vullen.

Hey, waar ga je heen?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Wij versturen regelmatig waardevolle content om jouw website naar een hoger niveau te tillen!

Website pakket Jefdesign

Win een gratis website!

Wij gaan 1 gratis website weggeven! Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres in te vullen.