.

Jeffrey Schipper

Jeffrey Schipper

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Wat betekent de AVG wet voor jou?

De AVG wet, deze term heb je als ondernemer de laatste maanden vast vaak genoeg gehoord. Bedrijven die je benaderen met elk een eigen verhaaltje over de AVG wet. Ook op onze website zal je vast hebben zien staan ‘AVG proof’. Maar wat houdt dit nou precies in? Wat moet jij als ondernemer hier wel of niet mee doen? Dat ga ik je hieronder vertellen!

Wat is de AVG?

Zodra je deze vraag op Google invult krijg je als eerste antwoord:

“De Algemene verordening gegevensbescherming is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert.”

AVG staat dus voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming en is de nieuwe Europese privacywetgeving. Vanaf 25 mei 2018 moet elk Europees land zich aan deze wet houden. Deze wet staat ook wel bekend als General Data Protection Regulation of kortweg GDPR.

jefdesign-avg

Wat betekent dit nou voor jou als individu?

In de nieuwe wet krijg je als consument meer grip op je eigen privacy. Dit betekent dat bedrijven niet meer zomaar je gegevens mogen opslaan. Ze moeten duidelijk aangeven welke gegevens ze opslaan en voor welke doeleinden. 

Je hebt het recht op inzage, alle data die een bedrijf over jou verzamelt mag je inzien.

Liever niet dat een bedrijf je gegevens nog langer heeft? Dat kan, je hebt het recht op je gegevens te laten wissen.

Je hebt het recht om de persoonsgegevens die een bedrijf over je verzamelt te ontvangen. Bijvoorbeeld als je wilt over stappen op een andere dienst. 

Enkel met jouw expliciete toestemming mag je nog benaderd worden voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

Alleen met jou toestemming mag een bedrijf persoonsgegevens delen met een derde partij.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Als ondernemer maakt deze wet je marketing zeker niet eenvoudiger. Je moet transparanter zijn naar je klanten en zorgvuldiger om gaan met persoonsgegevens.

Toestemming vragen

Je klanten moeten toestemming geven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Automatisch aangevinkte vakjes mag niet meer. De klant moet dus ZELF het vakje aanvinken.

Transparant naar je klanten toe

Wanneer een klant zijn opgeslagen gegevens wilt inzien, aanpassen of verwijderen kan dit vanaf heden. Ze mogen precies zien welke gegevens je over hen verzamelt. De klant moet bijvoorbeeld een optie hebben om zich uit te schrijven voor een nieuwsbrief. 

Welke gegevens zijn relevant? 

Vraag je bij een algemene contactformulier of de persoon een man of vrouw is? Wat zijn of haar locatie is? Vraag je zelf als ondernemer dan af of dit relevant is voor een algemene contactformulier. 

Sla dus geen gegevens op die niet relevant zijn. Daarnaast wordt de drempel verhoogd voor een klant, wanneer hij/zij gegevens moet invullen die niet relevant zijn. Je wilt immers een klant niet afschrikken!

Website beveiliging

De data die je als ondernemer verzamelt over een klant dient beveiligd te worden met geschikte beveiligingsmethoden. Denk bijvoorbeeld aan een SSL certificaat. 

jefdesign-ssl

De AVG-checklist voor jou als ondernemer

Stap 1: Verwerken van persoonsgegevens

Als ondernemer is het belangrijk om in kaart te krijgen welke persoonsgegevens je verwerkt. Hoe je ze verzamelt. Waarom je deze verzamelt. En tot slot met wie je de gegevens deelt.

Breng dit dus duidelijk in kaart, ga vervolgens nadenken welke gegevens je niet hoeft op te slaan. Hoelang je ze moet opslaan. 

In principe mag je gegevens niet te lang bewaren. In ieder geval niet langer dan noodzakelijk. 

Stap 2: Cookies

Er zijn verschillende soorten cookies. Voor sommige hoef je geen toestemming te vragen. Deze zijn immers nodig om onderdelen van je website te laten functioneren. Voor alle andere cookies moet je wel stemming vragen. 

‘Cookie wall’

Dit zie je nog steeds veel voorbij komen. Zodra je op een website komt moet je één keer de cookies accepteren, deze gaan vervolgens over alle cookies op de website.

Dit mag niet meer! Je moet ook toegang tot je website bieden voor wie geen targeting cookies wil. 

Stap 3: Formulieren

Zoals eerder uitgelegd moet je je als ondernemer afvragen welke gegevens je wilt opslaan bij je formulieren. Onder de AVG wet is het niet toegestaan gegevens op te slaan die niet noodzakelijk zijn. Verwijder dus overbodige velden!

Stap 4: Recht op beperking van de verwerking

Organisaties moeten gegevens van bezoekers verwijderen als ze hier om vragen. Een uitschrijf proces moet transparant zijn. 

Een voorbeeld: Een bezoeker moet zich net zo makkelijk kunnen afmelden voor een nieuwsbrief dan dat ze zich hiervoor kunnen aanmelden.

Stap 5: verwerkersovereenkomsten

Maak je gebruik van derde partijen om persoonlijke gegevens op te slaan? Met elke partij moet je een verwerkersovereenkomst afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan je hostingpartij, boekhouder of software die je gebruikt voor een nieuwsbrief.

Stap 6: Bewaartermijn

Een organisatie mag gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk. 

Een voorbeeld: Een klant schrijft zich uit voor de nieuwsbrief. Het is voor jou als ondernemer dan niet meer noodzakelijk om zijn/haar gegevens op te slaan. 

De AVG geeft geen concrete bewaartermijn waar een organisatie zich aan moet houden. Dit is dus aan jou zelf. Je moet het immers wel kunnen beargumenteren. 

Dit zijn de stappen die jij als ondernemer moet ondernemen om je website AVG proof te maken. 

Wij bij Jefdesign zorgen hier standaard voor bij onze klanten. Heb je vragen of wil je graag wat advies? Neem dan contact met ons op!

Is het nog niet helder genoeg? Bekijk dan even onderstaand filmpje!

Wij hebben 10 extra tips opgesteld voor het verbeteren van jouw website. Download hier onze 10 Gratis WordPress Tips.

Blog delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen bekeken ook

Je nieuwe website kan al binnen twee weken online staan!

Win een gratis website

WINACTIE

Wij gaan 1 gratis website weggeven!

Ben jij een beginnende ondernemer?
Wil jij een onderneming gaan starten?
Werk je voor een goed doel of instelling en hebben jullie nog geen website?
Of is jouw huidige website niet meer van deze tijd?

Dan is nu je kans om een GRATIS website te winnen! Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres in te vullen.

Hey, waar ga je heen?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Wij versturen regelmatig waardevolle content om jouw website naar een hoger niveau te tillen!

Website pakket Jefdesign

Win een gratis website!

Wij gaan 1 gratis website weggeven! Het enige wat je hoeft te doen is je naam en e-mailadres in te vullen.